Face Stockholm Makeup School

Hei!
Da var det på tide med et innlegg jeg har utsatt i ca. to uker (oops)!

Litt generell info
Face Stockholm Makeup School er en 1-årig fagskole og var den første makeupskolen som ble godkjent som fagskole. Skolen er også støttet av Lånekassen. Skolen koster 110.000,-, og man får et makeupkit til en verdi av 16.000,- inkludert i skolepengene. Det finnes en skole i Bergen, og en skole i Oslo. Jeg går på skolen i Oslo, som ligger like ved Høgskolen.

En vanlig skoledag
Skolen begynner 09:00 hver dag, og slutter 15:00. Læreren tar opprop, vi snakker litt om hva vi skal gjøre den dagen, kanskje litt informasjon og eventuelle spørsmål.
Rundt 09:30 gjør vi oss klare for å begynne og sminke. Hvis vi skal begynne med et nytt «tema» har læreren som regel demoer der hun viser hva vi senere skal gjøre.
To og to jobber sammen og sminker hverandre, en sminkeøkt før lunsj og en etter.
Klokken 12 har vi lunsj, og 12:45 begynner vi på sminkeøkt nummer to.
Etter at vi er ferdig med økten etter lunsj snakker vi litt om hvordan det har gått/viser de andre hva vi har gjort.
Rydding, vasking av koster, speil og stoler før vi er ferdig for dagen. Slutter som sagt 15:00, men hender ofte vi er ferdig litt før det.

20120929-174944.jpgElevene
Vi er ca. 20 stykker i klassen, både jenter og gutter, veldig deilig med en liten klasse! De yngste er et år yngre enn meg, 19 år, mens de eldste er 22-23, så alle er på samme alder. Har kommet i en veldig hyggelig klasse, som jeg stortrives med, er så kjekt å trives på skolen!

Utstyr
Vi får som sagt et makeupkit med «basics» (foundation, pudder, concealer, øyeskygger, blush, lipgloss, leppestift, koster), men alt av pads, kleenex, q-tips, heptan/kosterens, ansiktskrem, palette, spatel og håndkle må vi ordne selv. Vi får også lov til å bruke egne produkter (hurra!! Mange skoler som ikke får lov til det, og  bruke de produktene de får utlevert!), så kommer nok til å ta med mine egne koster og øyeskyggepalettene mine, hvertfall nå som vi akkurat har begynt med øyeskygge 🙂

Læreren
Det sies at elevens innsats på skolen har mye med læreren og gjøre, det er så sant! Jeg har hatt lærere opp gjennom skolegangen min som rett og slett har ødelagt gleden ved enkelte fag. Heldigvis har jeg vært utrolig heldig denne gangen! Vi har fått en lærer som er fantasisk dyktig, veldig inspirerende, hun kan sakene sine og er skikkelig gira på å lære oss alt! Hun er selvsikker, men på en bra måte, ikke en overlegen måte, vi skal bli de beste makeupartistene! Det har hendt at hun har tatt med elever på forskjellige jobber hun har hatt, som får assistere henne 🙂

Alt i alt er jeg utrolig fornøyd med skolen! Jeg er veldig glad jeg endte opp på Face, allerede vil jeg anbefale skolen videre, og jeg vet at jeg kommer til å gjøre det når jeg er ferdig i juni også. Apropos juni, som en «skoleavslutning» snakker vi faktisk om å dra til London i slutten av juni for å delta på IMATS (følte det fortjente tykk og kursiv skrift, hehe)! Hellooo, tenk hvor kult det hadde vært! 😀 Satser og håper på at vi får til det! Læreren vår vil også at vi skal delta på konkurranser der, vet ikke helt med det, men .. Kanskje jeg blir kjempegod i løpet av året!? 😉

P.S.: Måtte endre litt på designet/layouten her, jeg var så møkkalei av det gamle at jeg måtte bare gjøre noe, haha. Det får bli sånn til jeg får ordnet noe nytt (ikke det at jeg skal gjøre det selv, man har folk til sånt, vet dere 😉 )!

13 thoughts on “Face Stockholm Makeup School

  1. Ååå, det høres så spennende ut! Jeg har så utrolig lyst til å studere Makeup-art, men jeg har ikke vidregående 😦 Utrolig leit at jeg ikke kommer noen vei pga det. Så deg forresten på Mac for en tid tilbake, men turte ikke si hei :p Er ganske sjenert, skjønner du.

    1. Tror en i klassen min ikke har fullført vgs, problemet hennes er at hun ikke får støtte fra Lånekassen da. Så da må du ha 100.000,- å bla opp fra egen lomme da..
      Og alle skoler har vel som krav at du må ha bestått vgs?
      Åå, du skulle sagt hei 😉 Selvom jeg sikkert ikke hadde gjort det selv :p

    1. Det er veldig, veldig gøy! 🙂 Vi har en del prøver, men har ikke begynt med det enda. Vurderingen er enten bestått/ikke bestått, men tror det skal ganske mye til for å ikke bestå da vi har så så lang tid på oss på en oppgave og læreren går rundt og sier hva vi kanskje må gjøre mer av, legge til osv. helt til hun sier vi har bestått (innen tiden selvfølgelig. Tror det skal gå bra 😉 Ellers har vi hatt en valgfri lekse, finne eksempler på gode og dårlige foundations på kjendiser :p Og nå i høstferien/leseuken har vi en oppgave der vi skal finne gode/dårlige øyemakeuper 😉 Ikke kjempevanskelig med andre ord, bare gøy! 🙂

  2. Det høres kjempemorsomt ut! Jeg har ikke lyst til å jobbe som mua, men jeg kunne tenkt meg å gått det bare for moros skyld. 😛

    Jeg tror imidlertid at det er perfekt for deg, og så fint at dere kan ha med eget utstyr også. 😀

    1. Hehe, vi får se hva jeg ender opp med! Freelance-makeupartist høres ganske slitsomt ut i lengden, hvertfall hvis du blir stor og mange vil booke deg, men det høres veldig spennende og morsomt ut og bare prøve det for å ha prøvd det! Men skal ikke se bort ifra at jeg fortsetter i MAC, eller hvem vet, kanskje jeg begynner for et helt annet merke!? Man aner ikke hvilke sjanser som byr seg, det får tiden vise!

      Jeg merker hvertfall at jeg er veldig fornøyd med valget om å begynne på skole nå! Enda bedre er det at skolen er såpass åpne til å la elevene ha med egne produkter, så på mandag når ferien er ferdig skal jeg ha med øyeskyggepalettene mine! 🙂 Vet det er mange makeupskoler der elevene ikke får ha med egne produkter, og må KUN bruke det de får utlevert i kit’ene sine. Kan bli ganske kjedelig og kjipt i lengden kan jeg tenke meg :p

  3. Så gøy å lese om det! Virker jo som alt er supert, og godt er det, for det er jo som du sier veldig viktig for gleden og skolegangen generelt 😀

  4. Hahaha ops, den forrige kommentaren er fra meg, men kommenterte visst med et brukernavn jeg hadde brukt for å logge inn på en privat blogg… Merkelig! 🙂

  5. Så spennende 🙂 Jeg har planer om å gå Face Stocholm i Bergen til neste år. Hvordan syntes du sminkeproduktene til Face er? er de gode å jobbe med? Og kommer dere usminkede til skolen, eller fjerner dere sminken i klasserommet? 🙂 hehe! håper du kommer med et oppsummeringsinnlegg når du er ferdig utdannet makeup artist 🙂

    1. Hei! Jeg ble ferdig på skolen i slutten av juni, da fikk jeg vitnemålet mitt 🙂
      Vi kom usminket på skolen, ja, for at man ikke skulle bruke så lang tid på at alle skulle fjerne det før vi begynte. Vi fikk selvfølgelig ha på sminke hvis vi skulle ha teoretisk undervisning.
      Jeg liker ikke FACE produktene så godt, foundationene vi fikk i kit’et vårt la seg fint på veldig få, og jeg fikk veldig uren hud (det kan også ha noe med at jeg fjernet sminke opptil 3 ganger om dagen da..).
      Det jeg likte fra FACE er Eye dust i sensitive, veldig fin som highlight. De har også masse kult glitter 🙂 Det transparente pudderet er også ok. Kostene er forferdelige, jeg brukte selvfølgelig mine egne fra MAC.
      Ellers har de noen gode hudprodukter, blant annet Orange Cream og en skrubb i grønn tube (husker ikke navn). Nå finnes ikke alle produktene til FACE i Norge heller (vi hadde veldig lite utvalg på skolen i Oslo, men jeg var innom skolen i Bergen i forbindelse med et oppdrag jeg hadde, og butikken er mye større (det er en ordentlig butikk) og har mange fler produkter), vi hadde egentlig bare det vi fikk i kit’ene våre.. 🙂
      Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive noe oppsummeringsinnlegg om skolen, men hvis du lurer på noe mer kan du sende meg mail (mariebjerkes@gmail.com) 🙂

Legg igjen en kommentar

