Copenhagen

Tenkte jeg skulle vise dere litt bilder fra København-turen! Er jo greit med noen litt mer personlige innlegg innimellom også? Har gått helt i surr i hva vi gjorde hvilke dager, men skal prøve så godt jeg kan! Alle bildene er fra tirsdag, onsdag og torsdag hvertfall, ettersom jeg ikke hadde med kamera første dagen og heller ikke på veien hjem.


Du finner bakerier overalt i København, og de har så mye morsomt! Disse søte muffinsene er fra Holm’s Bager, du får også mye godt på Lagkagehuset.


Vi fant en knøttliten tebutikk, den var så søt! Skikkelig gammeldags, de brukte vekt med lodd for å veie te, og teen lå oppi store, gamle bokser. I tillegg luktet det kjempegodt, og utvalget var enormt! Verdt å ta en titt, butikken ligger i Kronprinsens Gade (tror den heter det), en sidegate til Købmagergade som igjen er en av sidegatene til Strøget.


Rett overfor tebutikken ligger Café Sommersko, utrolig koselig café der vi spiste lunsj på tirsdagen. Vi spiste «Café Sommersko’s hærlige hamburger», og den var virkelig herlig! Du finner den under lunsjmenyen, men den egner seg kanskje mer til middag, for vi var mette til langt utpå kvelden.. Veldig greie priser, maten kom veldig raskt og hele atmosfæren var så hyggelig! Anbefales virkelig! Ligger som sagt i Kronprinsens Gade ved Købmagergade.


Et stykke oppover i Købmagergade finner du Rundetaarn, vi var her etter vi hadde vært på tebutikken og på Café Sommersko, siden det ligger rett i nærheten. Fantastisk utsikt over hele byen. Det er ganske billig å komme inn, tror vi betalte under 40,- for en voksen, mens barn kostet 15,- eller noe rundt der. Det er ingen trapper (bortsett fra en 10-12 trappetrinn helt på toppen) når man går oppover, det bare stiger gradvis, så det er en rundt 200-meter lang «gang» man må gå for å komme opp. Midt på er det et bibliotek som de kalte det (men ingen bøker..) med en liten souvernirbutikk og en kunstutstilling.


Et par bilder av fine kaker, disse er fra Lagkagehuset.


Jeg har en mor som er over gjennomsnittet (!) interessert i alt som har med mat å gjøre, så det var en selvfølge at vi måtte innom «markedet» som befinner seg på Israels Plads (for å komme hit følger du enkelt og greit bare Købmagergade helt til du kommer til to svære glassbygninger på venstre side, ligger ikke langt fra Rundetaarn). Det ene glassbygget hadde alt med kaker/terter/muffins, oster, sjokolade, vin, brød, krydder og den typen mat, mens det andre glassbygget hadde mer kjøtt og fisk. Serranoskinker som henger i taket med klovene (?) fortsatt på, høner med hode, ben og noen fjær fortsatt på og stygge breiflabber som ligger og gaper mot deg. Likte definitivt det første bygget best, var så mange fine og søte kaker og muffins der! Er ikke et must hvis du ikke er veldig interessert i mat, eller med mindre du vet noe du skal ha. Selvfølgelig morsomt å se, men tror ikke Mamma var i ekstase, bare litt 😉


På onsdagen var vi på båttur ved Nyhavn, kjørte forbi Operaen og den lille Havfruen (skikkelig skuffende!). Vi var faktisk ute i litt over en time, det kostet 80,-. Mamma elsket denne turen og vil visst veldig gjerne gjøre det en gang til, haha. For min del er det nok med en gang, var ikke såå morsomt, turen ble bare skikkelig kjip når jeg fant ut at man bare så rompa på den lille havfruen som jeg hadde gledet meg SÅ mye til! Guiden var veldig flink (og kjekk), pluss for det! I tillegg får man jo sett en del av byen på denne måten, vi hadde nok neppe dratt for å se verken Operaen eller den lille Havfruen hvis vi ikke hadde dratt på båtturen.


Det mest fascinerende på hele båtturen var da vi kjørte forbi et område der det var utstilling av sandslott! SE på det over, da! Det skal visst stå der til begynnelsen av september eller så, og så river de dem ned.. Jeg skjønner ikke at det er mulig, jeg!?


Onsdag kveld var vi på Tivoli, mest for å gå rundt og se og bare få litt stemning og spise middag. Dro nemlig på tur med verdens største pingler, så ble ingen karuseller på meg! Må dra med meg noen venner dit tror jeg, for å få tatt noen! Er så fint på Tivoli når det er mørkt og masse lys! Vi valgte dog helt feil restaurant å spise på, valget falt på «Hercegovina» der de hadde buffet med veldig mye forskjellig. Maten var veldig god, men det var en tre-fire menn som spilte fiolin, trekkspill og gitar, og holdt på hele tiden vi var der! Det var så slitsomt og de stod rett ved siden av bordet ditt og spilte på full guffe.. Ødela den gode maten veldig, jeg ville bare fortest mulig bort derifra.


Torsdagen var vi innom Kongens Have og Botanisk Have, begge deler er gratis å komme inn i, og det var så fint! Se på den søte, lille parken på det nederste bildet! Været var også perfekt for en tur i parken!


Fine blomster som ble solgt på gata! Dette var altså torsdagen, siste dagen jeg tok bilder. Denne kvelden var vi på Jensen’s Bøfhus og spiste middag, var ingen høydare, men da vet vi det til neste gang!

Høydepunktene på turen var selvfølgelig Illum (ligger i Strøget) der de har Sephora (ble bare stående og nyte det et lite øyeblikk, så SVÆRT med SÅ mange produkter!), Magasin Du Nord (ligger på Kongens Nytorv) der de har MAC og en del dyrere merker, Baresso kaffebar (vi var der bare en gang, da hadde jeg en Espresso Ice Blend, og den slo Starbucks ned i støvlene, for å si det slik! SÅ god!). Ellers fant vi Episode, som er en vintagebutikk (ligger i Larsbjørn Stræde) som lillesøster likte veldig godt (er ikke sånn superfan av vintagebutikker egentlig), vi fant en annen en også der de hadde litt dyrere merker, fant masse vintage Chanel sko, YSL blazere osv.

Vi bodde på Absalon Hotel som ligger rett ved Hovedbanegården (sentralstasjonen), i tidenes mest tvilsomme gate (vi gikk ned der én gang – aldri mer!), men rommet vi endte opp på var veldig fint, bortsett fra at det var så varmt siden det var i øverste etasje. Vel, skal ikke klage på at vi hadde fint vær, da! Det har vært så deilig å komme seg bort litt, jeg har forelsket meg i København og skal tilbake (må bare lære meg språket først, spesielt tallsystemet, unødvendig komplisert!).

Siden jeg allerede er så godt i gang med tidenes lengste innlegg, kan jeg jo fortelle litt om hva som skjer i livet mitt fremover! Jeg begynner ikke på skolen før 10. september faktisk, så jeg har nesten en måned med ferie igjen! Nå har jeg også fått 3 lørdager i måneden fast på MAC, og ellers om de måtte trenge meg (så jeg håper jo det blir litt før jeg begynner på skolen, jeg elsker og jobbe der!). Jeg gleder meg også til å ikke ha så mye jobb, jeg skal nyte livet, jeg skal tilbringe mye tid med venner før de begynner på skole, enkelte reiser litt unna Oslo, mens bestekompisen min faktisk drar til England for et år! Wow, altså. Jeg vil ikke bli voksen, jeg vil bare ha vennekvelder hver kveld! Heh. Nå har jeg holdt på med dette innlegget alt for lenge, så nå er det på tide å trykke publiser og begynne på et nytt, nemlig resultatet av trasking opp og ned Strøget! 😉 Gled dere, masse snadder!

4 thoughts on “Copenhagen

    1. Takk! 🙂 Ja, det var noen herlige dager! Nesten så jeg får lyst til å ta et år og studere et eller annet der! Da må jeg lære meg språket først, da, haha :p

  1. Flott innlegg, gøy med litt personlige innlegg innimellom 😉 København er en nydelig by, nå fikk jeg veldig lyst til å reise tilbake igjen 🙂

Legg igjen en kommentar

